Неділя, 2017-11-19, 11:21 PM
Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | RSS
Меню
Категорії розділу
Статті МНВК [4]
Каталоги
Форма входу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 182
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Афоризми
Корисні посилання
Міні-чат
200
Свята
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Новини
Головна » Статті » Статті МНВК

Допрофільна освіта в сучасній школі

 

 

 

ДОПРОФІЛЬНА ОСВІТА В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ

Створення нових ефективних моделей профільного навчання

 

 

У національній доктрині розвитку освіти зазначено: що в Україні необхідно створити умови розвитку і самореалізації особистості впродовж усього життя.

Профільна школа повинна максимально забезпечити якість навчання, допомогти учневі зміцнити свою впевненість у власному виборі, отримати основні загальні відомості про вибраний профіль, його реалізацію в житті.

В даних умовах великої ваги набувають ті форми навчання в профільній школі, які найбільше відповідають завданням даного профілю. У зв’язку із цим в процесі роботи і виникають деякі проблеми.

Перед школами району постає завдання збереження старшої школи, збереження учнів 10-11 кл.

Звичайно, багато залежить від учителя. Нажаль сьогодні не всі діти обирають профіль за здібностями чи інтересами, а як правило за фаховим рівнем вчителів чи адміністрації школи.

А як бути з малочисельними, малокомплектними сільськими школами? Вони можуть лише розпочати цю роботу і зупинитись на допрофільній підготовці. Що не задовольняє ні батьків, ні учнів.

 Демократизація освіти, надання їй профільної спрямованості у старшій школі вимагає пошуку шляхів удосконалення підготовки учнів 8 — 9 кла­сів до обґрунтованого вибору ними майбутнього напряму навчання. Допрофільна підго­товка здійснюється у 8 — 9 класах із метою орієн­тації учнів, сприяння у виборі ними напряму про­фільного навчання у старшій школі.

Формами реалізації допрофільної підготовки учнів 8 — 9 класів, згідно із затвердженою «Кон­цепцією профільного навчання в старшій школі», визначено курси за вибором, факультативи, пред­метні гуртки, наукові товариства учнів, Малу ака­демію наук, предметні олімпіади, кабінети проф­орієнтації.  Реалізується програма курсу за раху­нок годин варіативної складової навчальних пла­нів загальноосвітньої школи.

Головна мета допрофільної підготовки — підготовка учнів 8 — 9 класів до вибору профілю навчання у старшій школі.

Допрофільна підготовка у 8-9 класах здійснюється  за тими ж основними напрямами і відповідними до них профілями, що передбачає профільне навчання в 10-11 класах. Учні повинні ознайомитись зі змістом і основними напрямками навчання:

- природничо-математичний;

- суспільно-гуманітарний;

- технологічний;

- художньо-естетичний;

- спортивний:

Допрофільна підготовка здійснюється за рахунок варіативної складової змісту освіти. Типового навчального плану загальноосвітніх закладів 8-9 класів.

         Оптимальний обсяг підготовки учнів має становити не менше 35-70 навчальних годин.

Можна звичайно розробити організаційні моделі допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів у різних варіантах:

 в однопрофільних і багато профільних школах;

профільних школах інтернатного типу;

 навчально-виховних комплексах (НВК);

міжшкільних навчально-виробничих комбінатах (МНВК);

Допрофільна підготовка в межах одного загальноосвітнього навчального закладу має   переваги в організаційній простоті, учні гарантовано отримують запланований зміст освіти в рамках визначеного навчального часу на одній території. Ця модель допускає тісніший зв'язок усіх напрямів допрофільної підготовки, а саме: інформаційної роботи, курсів за вибором, психолого-педадогічного супроводу допрофільної підготовки.

В контексті цього зростає роль переходу до ІІІ ступеня освіти. Перед учнем постає важливе життєве завдання – вибір профілю свого подальшого навчання.

Профільна школа повинна максимально забезпечити якість навчання, допомогти учневі зміцнити свою впевненість у власному виборі. Отримати основні загальні відомості про вибраний профіль, його реалізацію в житті.

Вибрати профіль означає зробити перший крок до вибору професії.

Опитування, проведене в 10-х класах, показа­ло, що після розподілу школярів за профілями та виявлення їхніх професійних інтересів і нахилів, збільшується рівень сформованості професійного самовизначення,

За визначенням «профільне навчання» — це вид диференці­йованого навчання, що передбачає:

урахування освітніх потреб, нахилів і здібнос­тей учнів;

створення умов відповідно до їхнього самовиз­начення.

На сучасному етапі профільне навчання не змушує обирати професію, а лише направляє в організоване русло вже виявлені інтереси та схильності школяра. Професійну ж підготовку отримує невелика кількість випускників шкіл, які навчаються за окремими спеціальностями у міжшкільному навчально-виробничому ком­бінаті, професійному ліцеї чи окремих школах.

    Міжшкільні навчально-виробничі комбінати — одна з найбільш поширених моделей організації профільного навчання.

Організація профільного навчання з предметів освітньої галузі «Технології» ускладнюється через недостатнє забезпечення матеріально-технічної бази.

На сьогоднішній день повноцінне утримання відповідної матеріальної бази, здійснення висококваліфікованого кадрового забезпечення в біль­шості випадків є непосильним для окремих загальноосвітніх навчальних закладів.

За такої ситуації школи йдуть шляхом меншого опору, обираючи гуманітарний, правовий, економічний напрями навчання.

При цьому учні, які за своїми нахилами та здібностями зорієнтовані на робітничі професії, не мають можливості реалізувати особистий по­тенціал, а держава недоотримує кваліфікованих робітників.

Частина таких дітей, особливо сільських районів, із певних причин (відсутність навчальних закладів поблизу місця проживання, нестатки батьків тощо) залишається без професійної підготовки. І, як результат, поповнює лави некваліфікованих робітників, що, у свою чергу, негативно впливає на соціально-економічний стан регіонів країни.

Новоселицький міжшкільний навчально-виробничий комбінат  - це навчальний заклад системи загальної середньої освіти, який забезпечує потреби старшокласників ЗНЗ району у вирішенні питань упровадження профільного навчання з предметів освітньої галузі «Технології» та забезпеченні потреб учнів у допрофесійній, профільній, професійній підготовці та профорієнтації.

Основні завдання МНВК:

ознайомлення учнів з трудовим процесом і змістом праці;

здійснення профорієнтації учнів загальноосвітніх шкіл з метою підготовки їх до вибору майбутньої професії;

допрофесійна та професійна підготовка учнів

Міжшкільний навчально-виробничий комбінат є центром трудової підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

 

Новоселицький міжшкільний навчально-виробничий комбінат створений відповідно до соціально-економічних, освітніх потреб згідно закону України «Про загальну середню освіту» рішенням районної державної адміністрації від 27 грудня 2006 року № 655р.

 Організація трудової підготовки учнів у міжшкільному навчально-виробничому комбінаті здійснюється на основі навчального плану, який складається комбінатом на основі базових навчальних планів, розроблених Міністерством освіти і науки України.

 

Сьогодні в стінах МНВК в 23 групах навчаються  315 учнів 10-11 класів з 18 шкіл району, які здійснюють підготовку з таких професій:

 - водії автотранспортних засобів категорії "В",

 - водії автотранспортних засобів категорії "С",

 - швачка І розряду;

а також допрофесійну підготовку з професії «Комп’ютерна інженерія»

Крім того в комбінаті діють 5 гуртків з декоративно-прикладного мистецтва те технічної творчості, які охоплюють 80 учнів загальноосвітніх шкіл району.

Педагогічний колектив МНВК в даний час працює над розширенням профілів навчання, покращення навчально-матеріальної бази.

 

 Направлення учнів загальноосвітніх шкіл до міжшкільного навчально-виробничого комбінату та їх зарахування проводиться згідно до правил прийому з урахуванням профвідбору, який здійснюється профорієнтаційною службою комбінату та психологічними службами загальноосвітніх навчальних закладів.

 Загальноосвітні навчальні заклади, які направляють учнів до міжшкільного навчально-виробничого комбінату для трудової підготовки, передають комбінату педагогічне навантаження з трудового навчання, курсів за вибором, факультативів, спецкурсів, гуртків.

.

Відповідно до напрямків професійної, допрофесійної підготовки міжшкільний навчально-виробничий комбінат обладнано кабінетами, лабораторіями, майстернями, полігонами і т.д. відповідно до вимог навчальних планів та програм державних стандартів.

 

 Навчання в комбінаті дає змогу випускникам шкіл отримати разом з атестатом про загальну середню освіту одну з робітничих професій. За роки діяльності  комбінату близько 1120 випускників пройшли курс навчання, здали кваліфікаційні іспити і отримали свідоцтва про присвоєння кваліфікації. Для успішної організації професійної підготовки  комбінат має достатню матеріальну базу: добре обладнані кабінети з охорони праці, правил дорожнього руху, автосправи, кабінет інформаційно-комунікаційних технологій, швейну майстерню, лабораторії та інші учбові приміщення. Наявний майданчик для маневрової їзди на автомобілях. Автотранспортний парк комбінату налічує 11 учбових  автомобілів для практичного навчання майбутніх водіїв транспортних засобів категорій "В,С”.

На   професійну   підготовку,   як   правило,   виділено   години, передбачені навчальними планами з трудового навчання в школах третього ступеню, а також використовуються години, виділені на факультативні заняття.

Адміністрація МНВК разом з класними керівниками та дирекціями навчальних закладів здійснюють контроль за станом професійної підготовки учнів, відвідуванням занять, за поведінкою та успішністю учнів.

 Діяльність учнівського колективу в комбінаті організовується з використанням елементів самоуправління. Вона спрямовується на підвищення якості навчання, зміцнення дисципліни та розвитку творчої самодіяльності учнів.

 

 Учасниками навчально-виховного, виробничого процесу у Новоселицькому міжшкільному навчально-виробничому комбінаті у відповідності затвердженими штатами і в межах заробітної плати є:

- учні;

педагогічні працівники;

інженерно-технічні працівники та навчально-допоміжний персонал;

батьки, опікуни (особи, які їх замінюють);

представники підприємств, установ, кооперативних, громадських організацій, фондів, асоціацій, які беруть участь у роботі комбінату.

        

Таким чином через свою багатоплановість, складність, специфічність проблема профільного навчання старшокласників потребує системною підходу, всебічного соціально-економічного об ґрунтування, високого рівня організації, координованості дій на всіх рівнях органів державної влади наукових установ, закладів освіти.

 

 

 

 

 

Категорія: Статті МНВК | Додав: Andriy (2011-04-05)
Переглядів: 2170 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Новини
ДОДАТИ НОВИНУ
Нові надходження
Блог
Форум
Районний МК
Презентація МНВК
Методичний блок
«Учительський журнал (профтехосвіта)»
«Методичний портал (професійна освіта)»
«Методичний портал-2 (професійна освіта)»
«Навчально-методичні матеріали Новоселицького МНВК»
Відеопрезентація
Публічний блок

Закон України "Про доступ до публічної інформації"

Публічні документи

Порядок оскарження

Перелік відомостей, що становить службову інформацію

Рейтинг матеріалів
Рейтинг сайтів
Категорії сайтів
Copyright Virtos © 2017     Розробка та технічна підтримка сайту: Шкварчук А.І. Молдован О.Є.Конструктор сайтів - uCoz